Vaste klanten werven voor je horecaonderneming

april 2, 2021

Heerlijk eten en een prima service, dat zijn de belangrijkste manieren om klanten terug te laten komen in je restaurant. Maar als horecaondernemer kun je nog veel meer doen om een kring van vaste, tevreden gasten te creëren. Hieronder volgen enkele tips om je bezoekersaantallen te laten stijgen tot ongekende hoogten.

Toon je expertise aan je klanten

Als je achter elk gerecht en biertje op de menukaart een verhaal paraat hebt zul je de waarde ervan verhogen. Een boeiend stukje informatie over je biefstukken, rode wijnen of ambachtelijke frieten haalt je klant over om juist dat gerecht te bestellen. Dit soort achtergrondinformatie geeft je keuken een extra dimensie en levert je gasten bovendien wat entertainment. Het is wellicht een van de redenen dat ze die avond niet thuisblijven om een ovenpizza te nuttigen.

Gebruik een CRM-systeem voor persoonlijk klantcontact

Veel bedrijven zoals Lime technologies produceren software die de interactie met je klanten vastlegt. Met behulp van deze gebruiksvriendelijke programma’s kun je de gegevens van je klanten en (de frequentie van) hun bezoeken invoeren. Zo kun je snel achterhalen naar welke gerechten hun voorkeur uitgaat. Je kunt daar vervolgens handig op inspelen door ze persoonlijke aanbiedingen via de mail te sturen en ze te verrassen met de service die zij waarderen. Deel deze kennis met je bedienend personeel en zorg voor extra gastvrijheid die op elke individuele klant is toegesneden.

Zet populaire dagmenu’s op de kaart

Er zijn enkele soorten menu’s die op dit moment door veel mensen worden uitgezocht. Geadviseerd wordt om minimaal een van de onderstaande dinerconcepten aan te bieden. Dit zijn de menu’s die je gasten frequent laten terugkomen.

  • Een budgetmenu trekt studenten aan, net als mensen die krap bij kas zitten of weifelachtig zijn om jouw restaurant binnen te stappen. Het is een ideale introductie en een opstapje om je gasten bij een volgend bezoek gerechten van de reguliere kaart te laten bestellen.
  • Een veganistisch menu is tegenwoordig erg populair, vooral onder jongeren. Veel restaurants hebben echter geen idee hoe ze inspirerend en lekker veganistisch kunnen koken. Onnodig te zeggen dat hier gigantisch veel winst te behalen valt.
  • Met een themamenu verras je je gast en onderscheid je je van de concurrent. Stel een menu met gerechten uit één land samen, baseer het op een (minder bekende) werelddag of gebruik enkel lokale ingrediënten. Als je dit vaak genoeg doet, weten de nieuwsgierige foodies je al snel te vinden.

Zorg voor een mooi restaurant

Het interieur van je zaak is ook een van de punten waarmee je kunt scoren. Een aantal van de best bezochte locaties in Nederland zijn bijvoorbeeld ingericht als cowboysaloon, sprookjesbos of oerwoud. Natuurlijk moet je inrichting bij je concept passen. Feit is echter dat veel bezoekers liever tegen een overdadig ingerichte zaal aankijken dan tegen een kale witte muur. Investeer dus in decoratie, lampen, nostalgische voorwerpen en gepersonaliseerde menukaarten. Je eten is misschien al voortreffelijk, maar het oog wil ook wat!